04 Jan Tessa Melis | Rovos Rail Zuid-Afrika
Tijdens ons 10 jarig jubileumfeest was reisagent Tessa Melis The Travelclub een van de gelukkige prijswinnaars die met Africa Feeling en Rovos Rail op reis ging naar Zuid-Afrika. In maart 2020 genoot ze samen met haar zus van een prachtige 3-daagse treinreis vanuit Pretoria naar Kaapstad.
Hieronder kan je een uitgebreid verslag lezen van haar ervaringen en belevenissen. Ben je naar aanleiding van dit prachtige verhaal ook geïnteresseerd in deze reis, klik dan hier voor meer informatie over onze treinreizen met Rovos Rail.
De 3-daagse treinreis van Rovos Rail is een 1.600 kilometer lang traject en een van de meest populaire routes van Rovos Rail. U rijdt door de graslanden van het goudrijke ‘hoogveld’ naar de ruige, verlaten woestijn Grote Karoo, door spectaculaire gebergtes en langs schilderachtige wijngaarden. Onderweg maakt u twee tussenstops. In Kimberley maakt u een stadsrondrit en brengt u een bezoek aan het diamantmuseum en de Big Hole, een enorme diamantmijn. Ook stopt u in het historische plaatsje Matjiesfontein, een perfect bewaard 19e eeuws Victoriaans dorpje met een interessant museum op het perron. Het eindstation is Kaapstad, de ‘Moederstad’ van Zuid-Afrika, waar de Tafelberg langzaam voor u opdoemt als u de stad binnenrijdt. De treinreis duurt 3 dagen (2 nachten aan boord) en kan ook in omgekeerde richting worden gemaakt.
DE REIS MET ROVOS RAIL GAAT VAN START!
Door het hart van Zuid Afrika. Traject Pretoria – Kaapstad in 3 dagen
Dag 1: Vertrek Pretoria
Door werkzaamheden aan het spoor vertrokken we eerder dan gepland vanuit Johannesburg richting de trein. In plaats van 14.00 uur zaten we al om 10.00 uur aan de koffie op het gezellige privé stationnetje van Rovos Rail. Ik maak deze bijzondere treinreis met mijn lieve zus Nicole. Een bijzondere reis maak je nu eenmaal met iemand die je dierbaar is en die ook nog eens gek is op wijn ?
De Rovos trein is luxe, het service niveau ligt hoog en dus alles is tot in de puntjes geregeld!
Onze koffers worden bij aankomst meteen gelabeld en naar onze suite gebracht. Voor de liefhebbers werd er ook een tour aangeboden op het station zelf. Maar wij genoten van de koffie en bekeken een locomotief van binnen. En dan vermeld ik er ook nog even bij dat mijn zus in het vijvertje viel midden op het perron. Zo werden we meteen bekende passagiers aan boord (ha ha). Aan boord werd er uitleg gegeven over verschillende dingen in onze suite. Werkelijk alles is prachtig en aan alles is gedacht, zelfs een föhn was aanwezig en heerlijke toiletartikelen. Drankjes kan je bestellen en de minibar wordt aangevuld met alles wat je maar kan wensen. De suite kan aan de binnenkant op slot maar niet aan de buitenkant. Een kluis is aanwezig dus dit is dan wel zo fijn. Airconditioning is ook aanwezig voor de warmere dagen. Wij hebben deze niet nodig gehad. Inmiddels liggen wij lang uit op bed en we kijken elkaar aan met een blik van; wauw is dit echt!
Het ritme op een dag: 07.00 – 10.00 ontbijt / 13.00 lunch met heerlijke wijnen / 16.30 tea- time / 19.30 diner met wederom heerlijke wijnen!
Er reizen 31 mensen van verschillende nationaliteiten met ons mee. Naast de vele suites, welke verdeeld zijn over de verschillende wagons, bungelen er ook wagons achter ons aan die gebruik worden voor het slaapgedeelte van het personeel, het prachtige restaurant, het bargedeelte, de wasserette, en het keukengedeelte. Verder is er een buitendek en een afgesloten ruimte binnen aanwezig waar gerookt kan worden. Wifi is niet aanwezig, laptops en mobieltjes zijn niet toegestaan in de openbare ruimtes, maar wel in de suites. Wij vonden het fijn om wifi aan boord te hebben dus kochten we een SIM kaart bij aankomst op de luchthaven van Johannesburg. Deze simkaart werd meteen geïnstalleerd door een medewerker van Vodacom en dus meteen klaar voor gebruik. Ik gebruikte een andere mobiel hiervoor die ik dus ook meteen kon gebruiken voor lokale telefoontjes zodra we de trein weer uit zouden gaan. Een Simkaartje kost 100 ZAR en ik kocht 10 GB voor 500 ZAR (mar2020).
Dag 1:
Eerlijk gezegd vind ik deze dag een verspilde dag. Of het nu komt door de werkzaamheden waardoor we veel tijd verloren, de gewijzigde route of het langzame opstarten van de eerste dag, het blijf gissen. Er werd hierover ook geen update gegeven. We stonden dus veel stil bij stations. Maar hé, we klagen niet, want wat is er veel te zien in deze mooie trein, de bedden liggen heerlijk, de koelkast is gevuld en het eten is FANTASTISCH! En onze medereizigers komen vanuit verschillende hoeken van de wereld dus er volgen velen interessante gesprekken.
Dag 2:
De tweede dag is het genieten, genieten, en nog eens genieten, het mooiste uitzicht en een bezoek aan de BIG HOLE vulde onze dag.
Je valt snel in slaap en je slaapt heerlijk door het gehobbel van de trein en dan word je wakker en het uitzicht is wederom weer prachtig.
Dag 3:
We lopen 4 uur achter op ons programma waardoor de wandeling van 5km uit het programma is gehaald. Wij en vele ander medereizigers vinden dit jammer, omdat we na 2 dagen treinen ook wel toe zijn aan een wandeling. De ingeplande stop bij de Matjiefontein gaat gelukkig wel door. Al met al komen we wel op onze geplande tijd aan in Kaapstad. Tijdens deze laatste dag vonden wij de natuur het mooist, omdat het landschap veranderde in bergachtige vergezichten, groene vlaktes en de trein reed door verschillende tunnels. Ook passeerde de trein verschillende Townships. Wat een andere wereld. Erg bijzonder en fantastisch om dat op deze manier te kunnen ervaren.
Ter informatie: kinderen van 0-2 zijn niet toegestaan. Kinderen ouder dan 2 jaar zijn dus toegestaan maar voor kinderen onder de 13 jaar worden de lange trein- trajecten afgeraden.
Onze dagen beleefde we als terug in de tijd! Wat een fijne dagen hebben wij beleefd. Dank je wel Africa Feeling en Rovos Rail voor deze fantastische reis. De dagen erna genieten we van Kaapstad en de verschillende locaties rondom!
Liefs Tessa Melis The Travelclub en Nicole